De AFM heeft het volgende bericht gepubliceerd:
De AFM vindt het belangrijk dat crowdfundingplatformen inzicht geven in betalingstermijnen die niet worden nagekomen, de zogeheten wanbetalingen. Crowdfunding biedt kansen - financierings- en investeringsmogelijkheden - maar er kleven ook risico's aan. De informatieverstrekking door crowdfundingplatformen focust met name op de kansen en minder op de risico’s, zo stelt de AFM. Omdat er in de crowdfundingsector hoofdzakelijk sprake is van zelfregulering brengt dit een extra verantwoordelijkheid met zich mee voor bedrijven in deze sector. Duidelijke informatie over het uitblijven van betalingen en de impact daarvan op het netto rendement kan consumenten helpen bij een investeringsbeslissing. Een aantal platformen heeft via de branchevereniging al stappen gezet om informatie hierover beschikbaar te stellen. De AFM ziet echter ruimte voor de hele crowdfundingsector om hun informatieverstrekking te verbeteren en presenteert een aantal richtlijnen voor goede informatie over wanbetalingen. Realistisch beeld van risico’s en netto opbrengsten Het is de verantwoordelijkheid van platformen om consumenten een realistisch beeld te geven van de mate waarin geldvragers aan hun betalingsverplichtingen voldoen. In een jonge innovatieve sector bestaat de kans dat risico’s onvoldoende onder de aandacht worden gebracht en slecht nieuws wordt uitgesteld. De AFM verwacht dat platformen hier rekening mee houden en hun verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door betalingsachterstanden inzichtelijk weer te geven en de impact op het verwachte rendement tijdig weer te geven. Het is de verantwoordelijkheid van platformen om consumenten een realistisch beeld te geven van de mate waarin geldvragers aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Uit de gepresenteerde informatie moet duidelijk blijken wat de verhouding is tussen enerzijds aflossing, rente- en dividendbetalingen en anderzijds wanbetalingen. Het presenteren van de verhouding tussen wanbetalingen en de totale bemiddelde som geeft volgens de AFM een te beperkt beeld. Het percentage wanbetalingen wordt daarmee onderschat. Immers, in een groeimarkt zal de bemiddelde som steeds toenemen, terwijl betalingsachterstanden pas op termijn ontstaan. Wanbetalingen zijn alle bedragen waarvan redelijkerwijs verwacht wordt dat deze niet meer worden terugbetaald aan investeerders. Als betalingsachterstanden niet tijdig worden gekwalificeerd als wanbetaling, komen risico’s pas laat tot uitdrukking in gepresenteerde wanbetalingspercentages. Het is gebruikelijk, bijvoorbeeld onder Basel II-wetgeving (die geldt voor banken), om achterstanden van meer dan 90 dagen te kwalificeren als een wanbetaling. De AFM verwacht dat platformen hierbij aansluiten en inzichtelijk maken wat het effect is van wanbetalingen en kosten op het uiteindelijke netto rendement. Als deze informatie op een eerlijke en duidelijke manier wordt gepresenteerd, kan dit bijdragen aan meer realistische verwachtingen van de opbrengst van een investering. Dit past ook bij een volwassener opererende sector. Zorgvuldige presentatie van informatie De AFM ziet geregeld dat platformen losse statistieken, zonder nadere toelichting, op hun website publiceren. Dit is volgens de AFM onwenselijk. Zeker als deze cijfers worden ingezet voor marketing-doeleinden. Informatie moet in de juiste context worden geplaatst en het moet duidelijk zijn hoe bepaalde statistieken tot stand zijn gekomen. De AFM is van mening dat in elk geval de volgende informatie duidelijk en begrijpelijk gepresenteerd moet worden op een prominente plek op de website, zodat consumenten zich snel een beeld kunnen vormen van de risico’s:
De AFM zal in het voorjaar van 2017 vaststellen of de crowdfundingplatformen voldoende stappen hebben gezet in het geven van een realistisch beeld van de risico’s en de zorgvuldige presentatie daarvan. Binnen de crowdfundingsector is voor een groot deel sprake van zelfregulering. De AFM heeft in haar wetgevingsbrief van juni 2016 de wens uitgesproken om in de Wft algemene vereisten voor crowdfunding op te nemen. Dit biedt volgens de AFM meer ruimte om in te spelen op de veranderingen in deze markt. Bron: www.afm.nl
0 Comments
De Autoriteit Financiële Markten onderzoekt de wijze van berekening van het financieel nadeel van aanbieders bij een vervroegde aflossing van hypotheken. Naar verwachting worden de uitkomsten in het begin van 2017 gepubliceerd.
Sinds 14 juli gelden nieuwe regels voor het bepalen van de vergoeding bij vervroegde aflossing. Deze vloeien voort uit de Europese hypothekenrichtlijn, de Mortgage Credit Directive. Vanaf deze datum mag die vergoeding niet hoger zijn dan het financieel nadeel dat de aanbieder heeft door de vervroegde aflossing. In de nieuwe regelgeving staat niet beschreven op welke wijze aanbieders concreet invulling moeten geven aan het geleden nadeel van de aanbieder bij vervroegde aflossing. Op verzoek van de minister van Financiën onderzoekt de AFM de wijze waarop aanbieders de vergoeding bij vervroegd aflossing berekenen. Daarnaast heeft de AFM met diverse belanghebbenden over dit onderwerp gesproken. Gezien de complexiteit van het onderwerp en de zorgvuldigheid die nodig is verwacht de AFM begin 2017 over de uitkomsten te communiceren. De AFM gebruikt de aankomende periode onder meer om verschillende betrokken organisaties te consulteren. Als gevolg van de nieuwe regels die voortvloeien uit de MCD gaat de AFM met een leidraad op hoofdlijnen aangeven hoe het financieel nadeel bij vervroegde aflossing op een adequate wijze kan worden berekend. Bron: www.afm.nl Consultatie van het concept-wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht ter implementatie van richtlijn 2016/97/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende verzekeringsdistributie (Wet implementatie richtlijn verzekeringsdistributie).
Er kan tot 31 januari 2017 worden gereageerd: https://www.internetconsultatie.nl/wetimplementatierichtlijnverzekeringsdistributie De AFM heeft de toetsrente voor hypothecaire leningen met een rentevastperiode korter dan 10 jaar voor het eerste kwartaal van 2017 vastgesteld op 5%. Bij hypothecaire leningen met een rentevastperiode korter dan 10 jaar moet worden gerekend met deze toetsrente om te bepalen of het verstrekken van de lening verantwoord is.
Als de werkelijke rente hoger is dan de toetsrente, dan moet er gerekend worden met de werkelijke rente. Door gebruik te maken van de toetsrente moet worden voorkomen dat stijgingen van de rente na afloop van de rentevastperiode consumenten in de financiële problemen brengt. Bron: www.afm.nl EBA publishes final draft technical standards on the framework for cooperation and exchange of information between competent authorities for passport notifications under Directive (EU) 2015/236 (psd2)
Source. eba.europa.eu De Commissie Ottow heeft in een rapport "externe evaluatie toetsingsproces AFM en DNB" verschillende voorstellen gedaan om het proces van de toetsingen verder aan te passen en te verbeteren zodat de toezichthouders beter aan hun wettelijke opdracht kunnen voldoen.
Zo moeten de toezichthouders AFM en DNB transparanter zijn over het toetsingsproces. Tevens doet het rapport aanbevelingen om de zorgvuldige besluitvorming te behouden en verder te waarborgen, de diversiteit in de financiële sector te bevorderen en het proces efficiënter en effectiever in te richten. Bron: www.afm.nl: https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/nieuws/2016/dec/verbetering-commissie-ottow Kredietaanbieders moeten bij het aangaan van een hypotheekovereenkomst aan de op dat moment geldende LTI en LTV-normen toetsen. De AFM heeft aangegeven dat bij de introductie van het zogenoemde ‘bindende aanbod’ op 14 juli 2016 in het hypotheekverstrekkingsproces een uniform moment is ontstaan waarop de toetsing op overkreditering plaatsgevonden moet hebben. Het standpunt van de AFM leidt tot wijzigingen van de Voorwaarden & Normen (V&N) van de Nationale Hypotheek Garantie.
Aanpassing Voorwaarden & Normen In de V&N wordt de aanvraagdatum als peildatum gehanteerd voor de van toepassing zijnde V&N. Dit uitgangspunt komt niet overeen met de lijn van de AFM. Daarom heeft het WEW besloten de V&N aan te passen. Dit betekent dat niet langer het aanvraagmoment leidend is voor de V&N waaraan moet worden getoetst bij het bindend aanbod. Bij het bindend aanbod zal moeten worden getoetst aan de V&N die op dat moment gelden. De gewijzigde V&N publiceert het WEW daarna zo snel als mogelijk, na afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. AFM hanteert een overgangsperiode De AFM heeft aangegeven in haar toezicht bij deze jaarwisseling rekening te houden met de mogelijke problemen die de overgang naar de nieuwe werkwijze met zich meebrengen voor geldverstrekkers en consumenten. Daarom geldt dat de normen uit 2016 mogen worden toegepast voor hypotheekaanvragen die worden ingediend voor 1 januari 2017, waarbij de kredietwaardigheidstoets ten behoeve van het bindend aanbod uiterlijk 1 februari 2017 plaatsvindt. Deze overgangsperiode geldt voor hypotheken die met en zonder NHG worden verstrekt. Bron: www.nhg.nl Kamerbrief Er is in dit verband ook een kamerbrief gepubliceerd (13 december 2016). Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/12/13/kamerbrief-over-standpunt-van-de-autoriteit-financiele-markten-afm-inzake-toetsmoment-verantwoorde-kredietverlening EBA consults on guidelines on major incidents reporting under the Payment Services Directive (PSD 2). The draft Guidelines specify (i) the criteria for classifying operational or security incidents as major, (ii) the template to be used by payment service providers when notifying them to the Competent Authorities and (iii) the indicators Competent Authorities need to use when assessing the relevance of such incidents. These Guidelines are in support of the objectives of the PSD2 of strengthening the integrated payments market across the European Union, ensuring a consistent application of the legislative framework, promoting equal conditions for competition, providing a secure framework on the payments environment and protecting consumers. The consultation runs until 7 March 2017.
Source: eba.europa.eu Onderzoeksrapport AFM over effectiviteit kredietwaarschuwing "Let op! Geld lenen kost geld"6/12/2016 De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een onderzoeksrapport gepubliceerd over de effectiviteit van de waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld in kredietreclames. De waarschuwing heeft geen onmiddellijk effect op het gedrag en de houding van consumenten wanneer zij online een lening afsluiten.
Bron: www.afm.nl |
Archives
Mei 2023
Categories
Alles
|