Trivvy, driven by law - specialist financieel recht
  • Home.
  • Home.
  • Rechtsgebieden Trivvy.
    • Consumentenkrediet
    • Hypothecair krediet
    • Cryptocurrency
    • Crowdfunding
    • Betaaldiensten
    • Uitgevende instellingen / prospectus
  • Over Trivvy.
    • Advocaat.
    • Cliënten.
    • Tarieven.
  • Publicaties.
  • Nieuws.
  • Contact.
  • Expertise Trivvy.
    • Consumer credit.
    • Mortgage loans.
    • Cryptocurrency
    • Crowdfunding
    • Payment services.
    • Issuing institutions/prospectus.
  • About Trivvy.
    • Lawyer.
    • Cliënts.
    • Fee arrangements.
  • Publications.
  • Contact.

AFM stelt dat crowdfundingplatformen informatie over risico's moeten verbeteren

30/12/2016

0 Comments

 
De AFM heeft het volgende bericht gepubliceerd:

De AFM vindt het belangrijk dat crowdfundingplatformen inzicht geven in betalingstermijnen die niet worden nagekomen, de zogeheten wanbetalingen. Crowdfunding biedt kansen - financierings- en investeringsmogelijkheden - maar er kleven ook risico's aan. De informatieverstrekking door crowdfundingplatformen focust met name op de kansen en minder op de risico’s, zo stelt de AFM. Omdat er in de crowdfundingsector hoofdzakelijk sprake is van zelfregulering brengt dit een extra verantwoordelijkheid met zich mee voor bedrijven in deze sector.

Duidelijke informatie over het uitblijven van betalingen en de impact daarvan op het netto rendement kan consumenten helpen bij een investeringsbeslissing. Een aantal platformen heeft via de branchevereniging al stappen gezet om informatie hierover beschikbaar te stellen. De AFM ziet echter ruimte voor de hele crowdfundingsector om hun informatieverstrekking te verbeteren en presenteert een aantal richtlijnen voor goede informatie over wanbetalingen.

Realistisch beeld van risico’s en netto opbrengsten


Het is de verantwoordelijkheid van platformen om consumenten een realistisch beeld te geven van de mate waarin geldvragers aan hun betalingsverplichtingen voldoen. In een jonge innovatieve sector bestaat de kans dat risico’s onvoldoende onder de aandacht worden gebracht en slecht nieuws wordt uitgesteld. De AFM verwacht dat platformen hier rekening mee houden en hun verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door betalingsachterstanden inzichtelijk weer te geven en de impact op het verwachte rendement tijdig weer te geven.

Het is de verantwoordelijkheid van platformen om consumenten een realistisch beeld te geven van de mate waarin geldvragers aan hun betalingsverplichtingen voldoen.

Uit de gepresenteerde informatie moet duidelijk blijken wat de verhouding is tussen enerzijds aflossing, rente- en dividendbetalingen en anderzijds wanbetalingen. Het presenteren van de verhouding tussen wanbetalingen en de totale bemiddelde som geeft volgens de AFM een te beperkt beeld. Het percentage wanbetalingen wordt daarmee onderschat. Immers, in een groeimarkt zal de bemiddelde som steeds toenemen, terwijl betalingsachterstanden pas op termijn ontstaan.

Wanbetalingen zijn alle bedragen waarvan redelijkerwijs verwacht wordt dat deze niet meer worden terugbetaald aan investeerders. Als betalingsachterstanden niet tijdig worden gekwalificeerd als wanbetaling, komen risico’s pas laat tot uitdrukking in gepresenteerde wanbetalingspercentages. Het is gebruikelijk, bijvoorbeeld onder Basel II-wetgeving (die geldt voor banken), om achterstanden van meer dan 90 dagen te kwalificeren als een wanbetaling.

De AFM verwacht dat platformen hierbij aansluiten en inzichtelijk maken wat het effect is van wanbetalingen en kosten op het uiteindelijke netto rendement. Als deze informatie op een eerlijke en duidelijke manier wordt gepresenteerd, kan dit bijdragen aan meer realistische verwachtingen van de opbrengst van een investering. Dit past ook bij een volwassener opererende sector.

Zorgvuldige presentatie van informatie


De AFM ziet geregeld dat platformen losse statistieken, zonder nadere toelichting, op hun website publiceren. Dit is volgens de AFM onwenselijk. Zeker als deze cijfers worden ingezet voor marketing-doeleinden. Informatie moet in de juiste context worden geplaatst en het moet duidelijk zijn hoe bepaalde statistieken tot stand zijn gekomen.

De AFM is van mening dat in elk geval de volgende informatie duidelijk en begrijpelijk gepresenteerd moet worden op een prominente plek op de website, zodat consumenten zich snel een beeld kunnen vormen van de risico’s:
  • de totale bemiddelde som
  • aflossingen en uitbetaalde rente
  • het totaal aan betalingsachterstanden en afboekingen
  • een uitsplitsing van betalingsachterstanden
  • het bedrag dat nog afgelost moet worden.

De AFM zal in het voorjaar van 2017 vaststellen of de crowdfundingplatformen voldoende stappen hebben gezet in het geven van een realistisch beeld van de risico’s en de zorgvuldige presentatie daarvan.

Binnen de crowdfundingsector is voor een groot deel sprake van zelfregulering. De AFM heeft in haar wetgevingsbrief van juni 2016 de wens uitgesproken om in de Wft algemene vereisten voor crowdfunding op te nemen. Dit biedt volgens de AFM meer ruimte om in te spelen op de veranderingen in deze markt.

Bron: www.afm.nl
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Archives

    April 2025
    Mei 2024
    December 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    December 2022
    November 2022
    Juli 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Mei 2021
    December 2020
    Oktober 2020
    Juli 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    September 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015

    Categories

    Alles
    Anti Witwasregelgeving
    Betaaldiensten
    Blockchain
    Blockchain Cryptovaluta En Icos
    Consumentenkrediet
    Crowdfunding
    Cryptovaluta En Ico's
    Hypothecair Krediet
    Prospectus

    RSS-feed

    View my profile on LinkedIn

home

Rechtsgebieden trivvy

Consumentenkrediet
Hypothecair krediet
Cryptocurrency
Crowdfunding
Betaaldiensten
Uitgevende instellingen / prospectus ​

Over trivvy

Advocaat
Cliënten
​Tarieven

Publicatie

Nieuws

Overig

Algemene voorwaarden
Privacy beleid​​
​Klachtenregeling
​
Kantoororganisatie

Contact

E: [email protected]
T: 06 - 55 01 59 63

Bezoekadres
Cees Sipkeslaan 300 
​1112 XK Diemen​
Trivvy ® 2015-2025

Home

expertise trivvy

Consumer credit
Mortgage loans
Cryptocurrency
Crowdfunding
Payment services 
Issuing institutions/prospectus 

about trivvy

Lawyer
Clients
Fee arrangements

publications

other

​Terms and Conditions
Privacy policy
Complaints procedure
Office organisation

contact

E: [email protected]
T: 06 - 55 01 59 63

Visiting address
​Cees Sipkeslaan 300 
​1112 XK Diemen​
Trivvy ® 2015-2025

  • Home.
  • Home.
  • Rechtsgebieden Trivvy.
    • Consumentenkrediet
    • Hypothecair krediet
    • Cryptocurrency
    • Crowdfunding
    • Betaaldiensten
    • Uitgevende instellingen / prospectus
  • Over Trivvy.
    • Advocaat.
    • Cliënten.
    • Tarieven.
  • Publicaties.
  • Nieuws.
  • Contact.
  • Expertise Trivvy.
    • Consumer credit.
    • Mortgage loans.
    • Cryptocurrency
    • Crowdfunding
    • Payment services.
    • Issuing institutions/prospectus.
  • About Trivvy.
    • Lawyer.
    • Cliënts.
    • Fee arrangements.
  • Publications.
  • Contact.