Cryptocurrency
Op deze pagina treft u een link naar relevante informatie met betrekking tot virtuele/crypto valuta en financieel toezicht voorafgaand aan de MiCA regelgeving. Voor MiCA klik hier.
Wet- en regelgeving
Implementatieregeling wijziging vierde anti-witwasrichtlijn (Stcrt 2020, nr. 27198)
Implementatieregeling wijziging vierde anti-witwasrichtlijn (Stcrt 2020, nr. 27198)
EBA
Report with advice for the European Commission
Discussion paper on the EBA’s approach to financial technology (FinTech)
EBA Opinion on ‘virtual currencies’
EBA Warning to consumers on virtual currencies
Report with advice for the European Commission
Discussion paper on the EBA’s approach to financial technology (FinTech)
EBA Opinion on ‘virtual currencies’
EBA Warning to consumers on virtual currencies
ESMA
Speech Crypto-Assets: time to deliver
Report: The Distributed Ledger Technology Applied to Securities Markets
Advice Initial Coin Offerings and Crypto-Assets
Speech Crypto-Assets: time to deliver
Report: The Distributed Ledger Technology Applied to Securities Markets
Advice Initial Coin Offerings and Crypto-Assets
AFM
Financiële regelgevers in de EU waarschuwen consumenten voor de risico's van cryptoactiva
AFM: crypto's met vastgoed als onderliggende waarde
Rapport AFM en DNB: Crypto: aanbevelingen voor een regelgevend kader
AFM: Staat dienstverlening met betrekking tot beleggen in cryptovaluta onder toezicht in Nederland?
AFM: Crypto’s met vastgoed als onderliggende waarde vallen onder toezicht
AFM rapport: Cryptobezit in Nederland: stand van zaken, Update van het marktonderzoek onder Nederlandse consumenten.
AFM: Wat zijn de risico’s van investeren in virtuele valuta?
Bitcoin Futures: AFM wijst beleggingsondernemingen op algemene zorgplicht
Position paper AFM Hoorzitting cryptocurrencies/ICO's
AFM heeft ernstige twijfels of beheerders van beleggingsinstellingen in crypto’s kunnen voldoen aan vergunningeisen
Brief AFM: Beheren van beleggingsinstellingen in crypto’s
Wetgevingsbrief AFM (crypto's)
AFM rapport: Investeringen in crypto’s in Nederland
Financiële regelgevers in de EU waarschuwen consumenten voor de risico's van cryptoactiva
AFM: crypto's met vastgoed als onderliggende waarde
Rapport AFM en DNB: Crypto: aanbevelingen voor een regelgevend kader
AFM: Staat dienstverlening met betrekking tot beleggen in cryptovaluta onder toezicht in Nederland?
AFM: Crypto’s met vastgoed als onderliggende waarde vallen onder toezicht
AFM rapport: Cryptobezit in Nederland: stand van zaken, Update van het marktonderzoek onder Nederlandse consumenten.
AFM: Wat zijn de risico’s van investeren in virtuele valuta?
Bitcoin Futures: AFM wijst beleggingsondernemingen op algemene zorgplicht
Position paper AFM Hoorzitting cryptocurrencies/ICO's
AFM heeft ernstige twijfels of beheerders van beleggingsinstellingen in crypto’s kunnen voldoen aan vergunningeisen
Brief AFM: Beheren van beleggingsinstellingen in crypto’s
Wetgevingsbrief AFM (crypto's)
AFM rapport: Investeringen in crypto’s in Nederland
DNB
Toelichting registratieformulier
Leidraad Wwft en Sw (2020)
Leidraad Wwft en Sw (2019, (oud, vervallen)
Formulier betrouwbaarheidsonderzoek
Seminar DNB aanbieders cryptodiensten
Toezicht op aanbieders cryptodiensten
FAQ: inventarisatie aanbieders cryptodiensten
Position Paper DNB Ronde tafelgesprek Cryptocurrencies/ICO's
Toelichting registratieformulier
Leidraad Wwft en Sw (2020)
Leidraad Wwft en Sw (2019, (oud, vervallen)
Formulier betrouwbaarheidsonderzoek
Seminar DNB aanbieders cryptodiensten
Toezicht op aanbieders cryptodiensten
FAQ: inventarisatie aanbieders cryptodiensten
Position Paper DNB Ronde tafelgesprek Cryptocurrencies/ICO's
ECB
Crypto-Assets: Implications for financial stability, monetary policy, and payments and market infrastructures
Lecture member of the executive board of the ECB: Virtual or virtueless? The evolution of money in the digital age.
Crypto-Assets: Implications for financial stability, monetary policy, and payments and market infrastructures
Lecture member of the executive board of the ECB: Virtual or virtueless? The evolution of money in the digital age.
Uitspraken
DNB last onder dwangsom crypto dienstverlener (2023)
Bitcoins en witwassen (11-02-2020)
Bitcoins en witwassen (30-05-2018)
Bitcoins en witwassen (03-04-2018)
Bitcoins en witwassen (2017)
Drugshandel en witwassen van bitcoins
Verplichting tot betaling in Bitcoin een vordering als bedoeld in artikel 1 FW
Ontbinding koopovereenkomst ter zake van bitcoins (31 05 2016)
Hof van Justitie 22 oktober 2015 (Hedqvist)
Uitspraken Kifid
Commissie van Beroep 15 januari 2019 Voorgenomen aankoop bitcoins.
DNB last onder dwangsom crypto dienstverlener (2023)
Bitcoins en witwassen (11-02-2020)
Bitcoins en witwassen (30-05-2018)
Bitcoins en witwassen (03-04-2018)
Bitcoins en witwassen (2017)
Drugshandel en witwassen van bitcoins
Verplichting tot betaling in Bitcoin een vordering als bedoeld in artikel 1 FW
Ontbinding koopovereenkomst ter zake van bitcoins (31 05 2016)
Hof van Justitie 22 oktober 2015 (Hedqvist)
Uitspraken Kifid
Commissie van Beroep 15 januari 2019 Voorgenomen aankoop bitcoins.
Kamerdebat
Kamerdebat cryptovaluta en initial coin offerings (2018)
Stemmingen moties regulering cryptovaluta en initial coin offerings
Link naar debat cryptocurrency
Kamerdebat cryptovaluta en initial coin offerings (2018)
Stemmingen moties regulering cryptovaluta en initial coin offerings
Link naar debat cryptocurrency
Kamerstukken
Nader voorlopig verslag
Appreciatie ontwikkelingen cryptovaluta (2018)
Brief blockchain en bitcoins (2018)
Nader voorlopig verslag
Appreciatie ontwikkelingen cryptovaluta (2018)
Brief blockchain en bitcoins (2018)
Overig
ELI principles on the use of digital assets as security
Public consultation EU regulatory framework for crypto-assets
Reactie Trivvy advocatuur consultatie implementatie vijfde anti-witwasrichtlijn
Consultatie implementatie vijfde anti-witwasrichtlijn
Bruegel: The economic potential and risk of crypto assets: is a regulatory framework needed?
FCA Guidance on Cryptoassets (1/2019)
IOSCO consultatie
Regulatory issues of stablecoins
ELI principles on the use of digital assets as security
Public consultation EU regulatory framework for crypto-assets
Reactie Trivvy advocatuur consultatie implementatie vijfde anti-witwasrichtlijn
Consultatie implementatie vijfde anti-witwasrichtlijn
Bruegel: The economic potential and risk of crypto assets: is a regulatory framework needed?
FCA Guidance on Cryptoassets (1/2019)
IOSCO consultatie
Regulatory issues of stablecoins
Witwasregelgeving
Virtuele valuta zoals de Bitcoin, Etherium, Litecoin en Neo worden vooralsnog naar Nederlands recht niet aangemerkt als financiële producten/effecten onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Dat heeft tot gevolg dat – afhankelijk van de vorm waarin de valuta worden aangeboden en verhandeld – de betrokken partijen veelal niet onder toezicht vallen. Dat betekent ook dat de partijen die betrokken zijn bij het verhandelen van de valuta veelal niet aangemerkt worden als instelling onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en derhalve op grond van de Wwft geen cliëntenonderzoek hoeven te verrichten en geen ongebruikelijke transacties hoeven te melden. Omdat is gebleken dat virtuele valuta, de bijbehorende anonimiteit, en het gebrek aan toezicht op betrokken partijen de handel geschikt maakt voor witwasdoeleinden, wordt met de vijfde witwasrichtlijn beoogd deze handel - voor een zeer beperkt deel - onder de witwasregelgeving te brengen.
Om de bevoegde autoriteiten in staat te stellen verdachte transacties met virtuele valuta te monitoren worden de volgende poortwachters onder het toepassingsbereik van de anti-witwasregelgeving gebracht vanaf implementatie van de vijfde witwasrichtlijn:
Als er mogelijkheden worden geboden om virtuele valuta om te wisselen in euro’s (of andere valuta/wettige betaalmiddelen zoals munten, bankbiljetten en elektronisch geld) of andersom, worden er diensten verleend die onder de vijfde witwasrichtlijn vallen. Dit zijn de platforms waar men zich (online) kan registreren, waarna vervolgens aan een gebruikersaccount een betaalmiddel kan worden gekoppeld en – veelal na betaling van een fee aan het platform – cryptocurrency kunnen worden aangeschaft en verkocht. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan platformen zoals Coinbase, Kraken, Gdax, Litebit etc. Platforms waar slechts kan worden gehandeld in cryptocurrency (zonder mogelijkheid tot omwisseling of betaling met wettige betaalmiddelen), vallen hier niet onder. Deze partijen kunnen echter wel vallen onder de definitie van aanbieder van een bewaarportemonnee. De partijen die bitcoin/altcoin-automaten aanbieden (een automaat waar veelal tegen contante betaling cryptovaluta kunnen worden gekocht) vallen hier mijns inziens ook onder.
De Nederlandsche Bank houdt toezicht op de partijen die zich bezig houden met cryptocurrency voor zover die partijen onder de Wwft vallen.
Virtuele valuta zoals de Bitcoin, Etherium, Litecoin en Neo worden vooralsnog naar Nederlands recht niet aangemerkt als financiële producten/effecten onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Dat heeft tot gevolg dat – afhankelijk van de vorm waarin de valuta worden aangeboden en verhandeld – de betrokken partijen veelal niet onder toezicht vallen. Dat betekent ook dat de partijen die betrokken zijn bij het verhandelen van de valuta veelal niet aangemerkt worden als instelling onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en derhalve op grond van de Wwft geen cliëntenonderzoek hoeven te verrichten en geen ongebruikelijke transacties hoeven te melden. Omdat is gebleken dat virtuele valuta, de bijbehorende anonimiteit, en het gebrek aan toezicht op betrokken partijen de handel geschikt maakt voor witwasdoeleinden, wordt met de vijfde witwasrichtlijn beoogd deze handel - voor een zeer beperkt deel - onder de witwasregelgeving te brengen.
Om de bevoegde autoriteiten in staat te stellen verdachte transacties met virtuele valuta te monitoren worden de volgende poortwachters onder het toepassingsbereik van de anti-witwasregelgeving gebracht vanaf implementatie van de vijfde witwasrichtlijn:
- wisselplatforms; en
- portemonnee aanbieders (voor zover die diensten verlenen voor de bewaring van de credentialen die nodig zijn om toegang te krijgen tot virtuele valuta).
Als er mogelijkheden worden geboden om virtuele valuta om te wisselen in euro’s (of andere valuta/wettige betaalmiddelen zoals munten, bankbiljetten en elektronisch geld) of andersom, worden er diensten verleend die onder de vijfde witwasrichtlijn vallen. Dit zijn de platforms waar men zich (online) kan registreren, waarna vervolgens aan een gebruikersaccount een betaalmiddel kan worden gekoppeld en – veelal na betaling van een fee aan het platform – cryptocurrency kunnen worden aangeschaft en verkocht. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan platformen zoals Coinbase, Kraken, Gdax, Litebit etc. Platforms waar slechts kan worden gehandeld in cryptocurrency (zonder mogelijkheid tot omwisseling of betaling met wettige betaalmiddelen), vallen hier niet onder. Deze partijen kunnen echter wel vallen onder de definitie van aanbieder van een bewaarportemonnee. De partijen die bitcoin/altcoin-automaten aanbieden (een automaat waar veelal tegen contante betaling cryptovaluta kunnen worden gekocht) vallen hier mijns inziens ook onder.
De Nederlandsche Bank houdt toezicht op de partijen die zich bezig houden met cryptocurrency voor zover die partijen onder de Wwft vallen.
Overig:
Duitsland:
Bafin: Notice on the granting of authorisation to provide financial services pursuant to section 32 (1) of the German Banking Act.
Bafin: Tokenisation
Malta:
MFSA, Consultation with the financial services industry with regards to the virtual financial assets rgulations to be issued under the virtual financial assets act.
Verenigd Koninkrijk
FCA: Guidance on cryptoassets (source: www.fca.org.uk)
Cryptoassets Taskforce: final report (source: www.fca.org.uk)
Warning FCA Cryptocurrency investment scams
FCA statement on the requirement for firms offering cryptocurrency derivatives to be authorised.
België
Warning FSMA cryptocurrency fraud
Duitsland:
Bafin: Notice on the granting of authorisation to provide financial services pursuant to section 32 (1) of the German Banking Act.
Bafin: Tokenisation
Malta:
MFSA, Consultation with the financial services industry with regards to the virtual financial assets rgulations to be issued under the virtual financial assets act.
Verenigd Koninkrijk
FCA: Guidance on cryptoassets (source: www.fca.org.uk)
Cryptoassets Taskforce: final report (source: www.fca.org.uk)
Warning FCA Cryptocurrency investment scams
FCA statement on the requirement for firms offering cryptocurrency derivatives to be authorised.
België
Warning FSMA cryptocurrency fraud