Rapport financieringsmogelijkheden energiebesparende maatregelen
Nieuwe financieringsmogelijkheden voor energiebesparing door eigenaar-bewoners
Rapportage Loyens & Loeff N.V. in opdracht van Agentschap NL, Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, 6 april 2011
Rapportage Loyens & Loeff N.V. in opdracht van Agentschap NL, Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, 6 april 2011
Inleiding
In dit rapport zullen wij een aantal mogelijkheden bespreken om financiering door particuliere huishoudens van energiebesparende maatregelen voor de eigen woning mogelijk te maken. Hiertoe zullen wij in de hoofdstukken 1 tot en met 5 de (wettelijke) regels in kaart brengen omtrent het verlenen van financiële diensten met betrekking tot consumentenkrediet, zoals die in Nederland zijn neergelegd in de Wet op het financieel toezicht, de Wet op het consumentenkrediet, het Burgerlijk Wetboek en de daarop gebaseerde regelingen.
Omdat Richtlijn 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad per 11 juni 2010 in het Nederlandse recht geïmplementeerd had moeten zijn en het wetsvoorstel ter implementatie van Richtlijn 2008/48/EG inmiddels bij de Eerste Kamer in behandeling is en verwacht wordt dat de betreffende regels op korte termijn in werking zullen treden, zullen wij voor zover mogelijk de regels beschrijven die gelden vanaf het moment dat deze richtlijn in het Nederlandse recht is verwerkt. De richtlijn gaat uit van volledige harmonisatie. Dit betekent dat voor zover de richtlijn geharmoniseerde bepalingen bevat, de lidstaten geen bepalingen mogen handhaven of invoeren in hun nationale wetgeving die afwijken van die welke in de richtlijn zijn vastgesteld. De bepalingen van de richtlijn zijn dus in die zin een vaststaand gegeven. Tevens zal aandacht worden besteed aan de rol van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de interpretaties en publicaties van de AFM omtrent het verlenen van financiële diensten met betrekking tot consumentenkrediet. Hierbij zullen de beperkingen, noodzakelijke vergunningen, vrijstellingen en gedragsregels worden besproken die gelden voor diensten in verband met het financieren van energiebesparende maatregelen en het investeren in duurzame energie-installaties door particulieren. Tevens zullen de kosten voor eventuele vergunningen in kaart worden gebracht. De diverse mogelijkheden zullen worden weergegeven, waarbij de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden worden beschreven. Ter invulling van de (open) normen die in het wettelijk kader zijn opgenomen zijn er diverse gedragsregels tot stand gekomen. Wij zullen in dit rapport ingaan op de gedragsregels en bespreken in hoeverre deze ruimte bieden om rekening te houden met het treffen van energiebesparende maatregelen.
Nadat wij het kader van regels hebben weergegeven, zullen we ingaan op enkele financieringsconstructies voor het financieren van energiebesparende maatregelen. Deze financieringsconstructies zullen wij toetsen aan het regelgevend kader. Wij zullen hierbij niet ingaan op eventuele fiscale aspecten verbonden aan de diverse financieringsconstructies. Vervolgens zullen wij mogelijke uitvoerende instellingen bespreken.
In dit rapport zullen wij een aantal mogelijkheden bespreken om financiering door particuliere huishoudens van energiebesparende maatregelen voor de eigen woning mogelijk te maken. Hiertoe zullen wij in de hoofdstukken 1 tot en met 5 de (wettelijke) regels in kaart brengen omtrent het verlenen van financiële diensten met betrekking tot consumentenkrediet, zoals die in Nederland zijn neergelegd in de Wet op het financieel toezicht, de Wet op het consumentenkrediet, het Burgerlijk Wetboek en de daarop gebaseerde regelingen.
Omdat Richtlijn 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad per 11 juni 2010 in het Nederlandse recht geïmplementeerd had moeten zijn en het wetsvoorstel ter implementatie van Richtlijn 2008/48/EG inmiddels bij de Eerste Kamer in behandeling is en verwacht wordt dat de betreffende regels op korte termijn in werking zullen treden, zullen wij voor zover mogelijk de regels beschrijven die gelden vanaf het moment dat deze richtlijn in het Nederlandse recht is verwerkt. De richtlijn gaat uit van volledige harmonisatie. Dit betekent dat voor zover de richtlijn geharmoniseerde bepalingen bevat, de lidstaten geen bepalingen mogen handhaven of invoeren in hun nationale wetgeving die afwijken van die welke in de richtlijn zijn vastgesteld. De bepalingen van de richtlijn zijn dus in die zin een vaststaand gegeven. Tevens zal aandacht worden besteed aan de rol van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de interpretaties en publicaties van de AFM omtrent het verlenen van financiële diensten met betrekking tot consumentenkrediet. Hierbij zullen de beperkingen, noodzakelijke vergunningen, vrijstellingen en gedragsregels worden besproken die gelden voor diensten in verband met het financieren van energiebesparende maatregelen en het investeren in duurzame energie-installaties door particulieren. Tevens zullen de kosten voor eventuele vergunningen in kaart worden gebracht. De diverse mogelijkheden zullen worden weergegeven, waarbij de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden worden beschreven. Ter invulling van de (open) normen die in het wettelijk kader zijn opgenomen zijn er diverse gedragsregels tot stand gekomen. Wij zullen in dit rapport ingaan op de gedragsregels en bespreken in hoeverre deze ruimte bieden om rekening te houden met het treffen van energiebesparende maatregelen.
Nadat wij het kader van regels hebben weergegeven, zullen we ingaan op enkele financieringsconstructies voor het financieren van energiebesparende maatregelen. Deze financieringsconstructies zullen wij toetsen aan het regelgevend kader. Wij zullen hierbij niet ingaan op eventuele fiscale aspecten verbonden aan de diverse financieringsconstructies. Vervolgens zullen wij mogelijke uitvoerende instellingen bespreken.
rapport-financieringsmogelijkheden-voor-energiebesparing-door-eigenaar-bewoners.pdf |