Het provisieverbod en het kostprijsmodel: beter voor de klant?
M.L. Louisse en J.M. van Poelgeest, Het Provisieverbod en het kostprijsmodel: beter voor de klant?, Bank en Effectenrecht 2012, p. 107-110.
Dat er een provisieverbod in de financiële sector zou komen, was al lange tijd duidelijk. Hoe het er naar verwachting uit gaat zien, is in het op 14 april 2012 gepubliceerde Wijzigingsbesluit financiële markten 2013 verduidelijkt. We zullen in dit artikel bespreken of dit ontwerpbesluit voor verrassingen zorgt. Daarnaast zullen we ook aandacht besteden aan het voorgestelde "kostprijsmodel". Voor aanbieders van financiële producten wordt een verplichting ingevoerd om een kostprijsmodel op te stellen voor de berekening van de advies- en distributiekosten, de advies- en distributiekosten transparant te maken en deze rechtstreeks in rekening te brengen bij de klant (hieronder verstaan wij zowel de consument als de cliënt, in geval van een verzekering). Het provisieverbod en het kostprijsmodel zijn gericht op het bevorderen van de kwaliteit van de financiële dienstverlening, het verbeteren van de transparantie richting de klant en het herstel van vertrouwen van de klant. Als wij de reacties op de recent afgeronde consultatie inzake het ontwerpbesluit zien, zijn vele partijen echter sceptisch of deze doelen worden bereikt.
het_provisieverbod_en_het_kostprijsmodel.pdf |