De vierde en nu ook al de vijfde witwasrichtlijn
J.M. van Poelgeest, Tijdschrift Financieel Recht in de Praktijk, 2018, p. 40-49.
De vierde witwasrichtlijn[1] is in werking getreden. Het wetsvoorstel ter implementatie van deze witwasrichtlijn is in behandeling bij de Tweede Kamer.[2] De verwachting is dat deze wet begin 2018 in werking treedt.
In december 2017 is voorlopige overeenstemming bereikt over de tekst van de vijfde witwasrichtlijn, waarmee de vierde witwasrichtlijn alweer wordt gewijzigd.[3] De vijfde witwasrichtlijn moet binnen 18 maanden na publicatie zijn geïmplementeerd (naar verwachting eind 2019).
Nadat de vierde witwasrichtlijn was aangenomen bleek dat het wenselijk was om aanvullende maatregelen te nemen. De vijfde witwasrichtlijn bevat voornamelijk wijzigingen in verband met alternatieve financiële systemen die vooralsnog buiten de anti-witwasregelgeving vallen. Een van de ontwikkelingen waaraan in dat verband moet worden gedacht is de opkomst van het gebruik van virtuele valuta.
De vierde en - straks - de vijfde witwasrichtlijn hebben gevolgen voor (onder meer) de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de Wwft).
In dit artikel bespreek ik wat de impact is van de vierde en vijfde witwasrichtlijn. Hierbij heb ik een focus aangebracht op de wijzigingen als gevolg van de vijfde witwasrichtlijn. Voor wat betreft de vierde witwasrichtlijn ga ik uitgebreider in op de risicobeoordeling die instellingen moeten maken nu dat een belangrijke wijziging is die ook enige inspanning van de instellingen zal vergen. Tevens sta ik stil bij de wijzigingen die zien op de toezicht- en handhavingsmogelijkheden. Over het cliëntenonderzoek en de wijzigingen daarin is al veel geschreven, zodat ik dit slechts kort zal beschrijven.[4]
[1] Richtlijn 2015/849 en tot intrekking van Richtlijn 2005/60/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 2006/70/EG van de Commissie.
[2] Kamerstukken II 2017/18 34808, 2 (wetsvoorstel).
[3] Interinstitutional File: 2016/0208 (COD), 15849/17 op basis van COM/2016/450.
[4] Zie bijvoorbeeld: R.J. de Doelder en mr. M. Elmas, “De vierde Anti-witwasrichtlijn”, Jaarboek Compliance 2016, p. 223-238.
In december 2017 is voorlopige overeenstemming bereikt over de tekst van de vijfde witwasrichtlijn, waarmee de vierde witwasrichtlijn alweer wordt gewijzigd.[3] De vijfde witwasrichtlijn moet binnen 18 maanden na publicatie zijn geïmplementeerd (naar verwachting eind 2019).
Nadat de vierde witwasrichtlijn was aangenomen bleek dat het wenselijk was om aanvullende maatregelen te nemen. De vijfde witwasrichtlijn bevat voornamelijk wijzigingen in verband met alternatieve financiële systemen die vooralsnog buiten de anti-witwasregelgeving vallen. Een van de ontwikkelingen waaraan in dat verband moet worden gedacht is de opkomst van het gebruik van virtuele valuta.
De vierde en - straks - de vijfde witwasrichtlijn hebben gevolgen voor (onder meer) de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de Wwft).
In dit artikel bespreek ik wat de impact is van de vierde en vijfde witwasrichtlijn. Hierbij heb ik een focus aangebracht op de wijzigingen als gevolg van de vijfde witwasrichtlijn. Voor wat betreft de vierde witwasrichtlijn ga ik uitgebreider in op de risicobeoordeling die instellingen moeten maken nu dat een belangrijke wijziging is die ook enige inspanning van de instellingen zal vergen. Tevens sta ik stil bij de wijzigingen die zien op de toezicht- en handhavingsmogelijkheden. Over het cliëntenonderzoek en de wijzigingen daarin is al veel geschreven, zodat ik dit slechts kort zal beschrijven.[4]
[1] Richtlijn 2015/849 en tot intrekking van Richtlijn 2005/60/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 2006/70/EG van de Commissie.
[2] Kamerstukken II 2017/18 34808, 2 (wetsvoorstel).
[3] Interinstitutional File: 2016/0208 (COD), 15849/17 op basis van COM/2016/450.
[4] Zie bijvoorbeeld: R.J. de Doelder en mr. M. Elmas, “De vierde Anti-witwasrichtlijn”, Jaarboek Compliance 2016, p. 223-238.
de_vierde_en_nu_ok_al_de_vijfde_witwasrichtlijn_.pdf |