Crowdfunding, mede mogelijk gemaakt door de wetgever?
J.M. van Poelgeest, Onderneming & Financiering 2014, p. 38-61.
Crowdfunding is al jaren in opkomst en is inmiddels een serieuze financieringsmogelijkheid geworden.[1] Uit een mededeling van de Europese Commissie volgt dat door middel van crowdfunding in Europa in 2013 ongeveer € 1 miljard aan fondsen geworven is.[2]
Crowdfunding is geen juridische term maar wordt over het algemeen gebruikt voor het ophalen van gelden bij een grote groep personen of instellingen via het internet. Crowdfunding werd in het begin vooral gebruikt om geld op te halen voor goede doelen. Naast het ophalen van gelden voor goede doelen, is crowdfunding een steeds belangrijkere manier geworden om bedrijven te financieren en om consumenten van kredietmogelijkheden te voorzien.
Er is niet één juridisch kader voor crowdfunding.[3] Crowdfunding kan op verschillende manieren worden vormgegeven waarbij het juridisch kader afhankelijk is van de opzet van het platform. In dit artikel komen de verschillende vormen en bijbehorende regels aan de orde. Daarnaast worden enkele ontwikkelingen, merkwaardigheden en obstakels in het huidige juridische crowdfunding landschap beschreven, wordt kort gekeken naar de toekomst en worden er enkele suggesties besproken (2014). In dit verband wordt ook verwezen naar het, direct na dit artikel verschenen, rapport van de AFM "Crowdfunding, naar een duurzame sector" en naar de later verschenen nieuwsbrief van de AFM over crowdfunding en de veranderingen in 2016. Voor een meer recent artikel over crowdfunding verwijs ik naar het artikel "Crowdfunding in 2016".
[1] Zie over de opkomst van crowdfunding onder meer: ESMA position paper van 10 april 2014 (ESMA/2014/SMSG/010), Mededeling van de commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het comité van de regio’s, ‘Ontsluiting van het potentieel van crowdfunding in de Europese Unie’ (COM (2014)172 final), Monitor Financiële Sector, ‘Barrières voor toetreding tot de Nederlandse bancaire retailsector’, juni 2014, de Financieringsmonitor 2014-1 ‘Onderzoek naar de financiering van het Nederlandse bedrijfsleven’, april 2014, de wetgevingsbrief van de AFM van 10 juli 2014 met kenmerk MeLe-14061976. Zie tevens een publicatie van de Tax & Legal Work Group of the European Crowdfunding Network ‘Review of Crowdfunding Regulation, Interpretations of existing regulation concerning crowdfunding in Europe, North America and Israel’, 2013 en K. de Buysere, O. Gajda, R. Kleverlaan & D. Marom, A framework for European Crowdfunding, 2012.
[2] COM (2014)172 final. Mededeling van de commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het comité van de regio’s, ‘Ontsluiting van het potentieel van crowdfunding in de Europese Unie’. ESMA gaat blijkens een position paper van april 2014 uit van $ 2-2.5 miljard.
[3] Zie over crowdfunding en het juridisch kader tevens: C.J. Noordam, Crowdfunding: een nieuw, maar niet minder risicovol alternatief, Tijdschrift Financiering, Zekerheden en Insolventierechtpraktijk 2014, p. 176, C.M. Grundmann-van de Krol, Crowdfunding. Hoe, waarom en regulering, Ondernemingsrecht, Effectenrecht 2013, p. 495-496 en C.M. Grundmann-van de Krol, Crowdfunding. Een reguleringszoekplaatje?, Ondernemingsrecht, Effectenrecht 2012, p. 141-142, S. Leloux, Peer-to-peer lending. De regulering van een innovatieve financieringsvorm, Tijdschrift voor financieel recht 2013, p. 143-149 en J.M. van Poelgeest, Crowdfunding alternatief voor bankfinancieringen?, Juridische berichten voor het notariaat 2012, nr. 49, p. 6-9.
Crowdfunding is geen juridische term maar wordt over het algemeen gebruikt voor het ophalen van gelden bij een grote groep personen of instellingen via het internet. Crowdfunding werd in het begin vooral gebruikt om geld op te halen voor goede doelen. Naast het ophalen van gelden voor goede doelen, is crowdfunding een steeds belangrijkere manier geworden om bedrijven te financieren en om consumenten van kredietmogelijkheden te voorzien.
Er is niet één juridisch kader voor crowdfunding.[3] Crowdfunding kan op verschillende manieren worden vormgegeven waarbij het juridisch kader afhankelijk is van de opzet van het platform. In dit artikel komen de verschillende vormen en bijbehorende regels aan de orde. Daarnaast worden enkele ontwikkelingen, merkwaardigheden en obstakels in het huidige juridische crowdfunding landschap beschreven, wordt kort gekeken naar de toekomst en worden er enkele suggesties besproken (2014). In dit verband wordt ook verwezen naar het, direct na dit artikel verschenen, rapport van de AFM "Crowdfunding, naar een duurzame sector" en naar de later verschenen nieuwsbrief van de AFM over crowdfunding en de veranderingen in 2016. Voor een meer recent artikel over crowdfunding verwijs ik naar het artikel "Crowdfunding in 2016".
[1] Zie over de opkomst van crowdfunding onder meer: ESMA position paper van 10 april 2014 (ESMA/2014/SMSG/010), Mededeling van de commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het comité van de regio’s, ‘Ontsluiting van het potentieel van crowdfunding in de Europese Unie’ (COM (2014)172 final), Monitor Financiële Sector, ‘Barrières voor toetreding tot de Nederlandse bancaire retailsector’, juni 2014, de Financieringsmonitor 2014-1 ‘Onderzoek naar de financiering van het Nederlandse bedrijfsleven’, april 2014, de wetgevingsbrief van de AFM van 10 juli 2014 met kenmerk MeLe-14061976. Zie tevens een publicatie van de Tax & Legal Work Group of the European Crowdfunding Network ‘Review of Crowdfunding Regulation, Interpretations of existing regulation concerning crowdfunding in Europe, North America and Israel’, 2013 en K. de Buysere, O. Gajda, R. Kleverlaan & D. Marom, A framework for European Crowdfunding, 2012.
[2] COM (2014)172 final. Mededeling van de commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees economisch en sociaal comité en het comité van de regio’s, ‘Ontsluiting van het potentieel van crowdfunding in de Europese Unie’. ESMA gaat blijkens een position paper van april 2014 uit van $ 2-2.5 miljard.
[3] Zie over crowdfunding en het juridisch kader tevens: C.J. Noordam, Crowdfunding: een nieuw, maar niet minder risicovol alternatief, Tijdschrift Financiering, Zekerheden en Insolventierechtpraktijk 2014, p. 176, C.M. Grundmann-van de Krol, Crowdfunding. Hoe, waarom en regulering, Ondernemingsrecht, Effectenrecht 2013, p. 495-496 en C.M. Grundmann-van de Krol, Crowdfunding. Een reguleringszoekplaatje?, Ondernemingsrecht, Effectenrecht 2012, p. 141-142, S. Leloux, Peer-to-peer lending. De regulering van een innovatieve financieringsvorm, Tijdschrift voor financieel recht 2013, p. 143-149 en J.M. van Poelgeest, Crowdfunding alternatief voor bankfinancieringen?, Juridische berichten voor het notariaat 2012, nr. 49, p. 6-9.
|